OSS opakovaně usiluje o získávání relevantních, tzv. tvrdých dat, které mu mají pomoci při nastavování dlouhodobých záměrů. Získávaná data slouží k efektivnímu využívání prostředků při zajišťování pomoci osobám za účelem jejich sociálního začlenění nebo za účelem prevence vůči jejich možnému sociálnímu vyloučení. K úspěšnému plnění svého cíle potřebuje OSS data, na jejichž základě zpřesní či revokuje své strategické záměry. Stejně tak potřebuje data, která doloží míru úspěšnosti při realizaci svého poslání. Nejen souběh výše popsaných podnětů byl důvodem, proč OSS inicioval výzkum, který navazuje na předešlé studie. Navazující sociologické šetření zkoumá, zda, a jak se posunul vývoj potřeb občanů města Plzně v souvislosti se sociálními službami, aby tyto poznatky bylo možné využít při plánování a směřování sociálních služeb v dalším období.
V rámci výzkumu byly stanoveny následující cíle:
- Analyzovat, zda v případě poskytovaných služeb pro cílové skupiny obyvatel senioři, zdravotně postižení, cizinci, osoby bez domova, sociálně vyloučené rodiny a ohrožená mládež neexistují potřeby, které jsou nedostatečně saturovány, nebo zcela unikají pohledu pracovníků a organizací spojených s OSS MMP.
- Porovnat, zda, a případně jak se posunul vývoj potřeb občanů města Plzně
- Posoudit priority v plánování pro další období
Fáze výzkumu
Hlavním cílem výzkumu byl sběr dat formou dotazníkového šetření. Tomu předcházel předvýzkum, který se skládal z následujících částí:
Vstupní pilotáž (realizována v prosinci 2019 – leden 2020) :
(a) Obeznámení s terénem a příbuznými studiemi věnujícími se zkoumané problematice
(b) Nestrukturované a následně polostrukturované rozhovory s odborníky z praxe (celkem 7 rozhovorů).
V návaznosti na první fázi a zkušenosti z předchozího reprezentativního výzkumu “Zmapování potřeb, spokojenosti a očekávání včetně predikce vývoje v oblasti sociálních služeb v Plzni”, ve kterém bylo zjištěno, že existuje minimálně 7,2 % domácností, které využívají služeb spojených s organizacemi garantovanými OSS, jsme sběr dat realizovali dvěma způsoby s jedním typem dotazníku v délce 15 – 20 minut.
Jak jsme si vedli?
7
Celkem rozhovorů
455
Celkem dotazníků
5
Celkem zkoumaných skupin