301 00 Plzeň
V následující části se budeme ptát studentů jednotlivých fakult FPE, FST, FZS na Západočeské univerzitě v Plzni aby ohodnotili, na kolik je univerzita připravuje a učí o průmyslu 4.0
Níže naleznete grafy na škále od 0 – negativní vymezení až 10 – pozitivní vymezení. Nejdříve v celkovém součtu za všechny fakulty a následně dle jednotlivých fakult. Každá otázka na dovednost je doprovázena doplňující otázkou na příčinu získané dovednosti, kde mohli studenti a maturanti zvolit SŠ, ZČU či jinou.
Studenti ZČU
S09 – S18 – Hodnocení výuky Průmyslu 4.0 celkem za fakulty
Pozn.: N = 326, N1 = 292, N2 = 270, N3 = 259, N4 = 304, N5 = 238, N6 = 281, N7 = 239, N8 = 295, N9 = 179, N10 = 300.
Autoři: Jan Váně, František Kalvas
Studenti ZČU
S09 – S18 – Hodnocení výuky Průmyslu 4.0 dle fakult
Pozn.: N = 326, N1 = 292, N2 = 270, N3 = 259, N4 = 304, N5 = 238, N6 = 281, N7 = 239, N8 = 295, N9 = 179, N10 = 300.
Autoři: Jan Váně, František Kalvas
Studenti ZČU a Průmysl
S19. Vnímaná úroveň dovednosti – řešení problémů dle fakult
Pozn.: Součty procent nemusí dávat 100% vlivem zaokrouhlování; N = 734, Nsfpe = 135, Nsfst = 104, Nsfzs = 72, Nprm=423.
Autoři: Jan Váně, František Kalvas
0. Úroveň: je pasivní, problémy nerozpozná nebo je ignoruje, neumí najít jejich podstatu, vyhýbá se řešení problémů
1. Úroveň: s pomocí druhých je schopen řešit jednodušší problémy a identifikovat jejich podstatu
2. Úroveň: samostatně řeší jednodušší problémy, daří se mu definovat jejich podstatu, obtížně aplikuje teoretické poznatky v praxi
3. Úroveň: Je aktivní a samostatný, dokáže najít podstatu složitějších problémů, dokáže problému do budoucna předcházet, v případě potřeby dokáže řešit problém týmově
4.Úroveň: podporuje motivující prostředí pro řešení problémů, umí pracovat s prioritami, podílí se na tvorbě standardů, kterými předchází vzniku problémů
5.Úroveň: je schopen vést řešitelské týmy, na základě svých zkušeností se spoléhá na svou intuici, dokáže překonávat předsudky a stereotypy myšlení
Studenti ZČU
S20. Příčina rozvoje – řešení problémů dle fakult
Pozn.: Součty procent nemusí dávat 100% vlivem zaokrouhlování; N = 326, N1 = 138, N2 = 108, N3 = 80.
Autoři: Jan Váně, František Kalvas
Studenti ZČU a Průmysl
S21. Vnímaná úroveň dovednosti – přístup k riziku a příležitostem dle fakult
Pozn.: Součty procent nemusí dávat 100% vlivem zaokrouhlování; N = 732, Nsfpe = 132, Nsfst = 103, Nsfzs = 74, Nprm=423.
Autoři: Jan Váně, František Kalvas
0. Úroveň: změny a nové nápady v něm vyvolávají pocit ohrožení a odpor, bojí se rizik a vyhýbá se jim, preferuje stereotypní práci a postupy
1. Úroveň: změnám se dokáže přizpůsobit jen aby „přežil“, někdy dokáže vymyslet jednoduchá zlepšení, rizika vnímá jako přímé ohrožení, riskantní řešení nevyhledává
2. Úroveň: aktivně zpracovává podněty z okolí, je schopný opakovaně přicházet s náměty na zlepšení, ale nedokáže je sám realizovat, rizika vnímá, ale špatně vyhodnocuje
3. Úroveň: aktivně vyhledává příležitosti ke zlepšení či změně, má dostatek odvahy a vytrvalosti k realizaci svých nápadů, rizika vnímá, ale nezabývá se jejich prevencí
4. Úroveň: neustále připravuje a realizuje změny a nové projekty, které posilují pozici jeho či jeho firmy, rizika je schopen rychle vyhodnotit a snaží se je eliminovat
5. Úroveň: je schopen využít a ocenit nápady ve svém okolí, systematicky pracuje s riziky tak, aby neohrožovala strategické záměry jeho či jeho firmy
Studenti ZČU
S22. Příčina rozvoje – přístup k riziku a příležitostem dle fakult
Pozn.: Součty procent nemusí dávat 100% vlivem zaokrouhlování; N = 326, N1 = 138, N2 = 108, N3 = 80.
Autoři: Jan Váně, František Kalvas
Studenti ZČU a Průmysl
S23. Vnímaná úroveň dovednosti – aktivní přístup dle fakult
Pozn.: Součty procent nemusí dávat 100% vlivem zaokrouhlování; N = 740, Nsfpe = 135, Nsfst = 108, Nsfzs = 76, Nprm=421.
Autoři: Jan Váně, František Kalvas
0. Úroveň: je pasivní, nezajímá se o dění kolem sebe, nemá žádnou snahu něco zlepšit a udělat
1. Úroveň: plní činnosti a úkoly jen na základě zadání a vedení, spoléhá na náměty a rozhodnutí ostatních, komplikace jej snadno odradí
2. Úroveň: k obvyklým a jasným úkolů přistupuje aktivně, ale potřebuje průběžnou motivaci, překoná obvyklé překážky, umí vyhledat pomoc ostatních, komplikace jeho aktivní přístup omezí
3. Úroveň: zajímá se o dění kolem, angažuje se nad rámec povinností, je-li motivován je schopen překonávat překážky a komplikace, reaguje na nabízené možnosti a příležitosti
4. Úroveň: intenzivně se zajímá o dění kolem sebe, je činorodý, je rozhodný a aktivní, když si ostatní neví rady, předvídá překážky a předchází jim, vyhledává možnosti a příležitosti
5. Úroveň: je přirozeně aktivní, ovlivňuje dění kolem sebe, podstoupí osobní riziko, aby dosáhl cíle, předvídá situace, přijímá opatření, vytváří příležitosti, zapojuje ostatní
Studenti ZČU
S24. Příčina rozvoje – aktivní přístup dle fakult
Pozn.: Součty procent nemusí dávat 100% vlivem zaokrouhlování; N = 326, N1 = 138, N2 = 108, N3 = 80.
Autoři: Jan Váně, František Kalvas
Studenti ZČU a Průmysl
S25. Vnímaná úroveň dovednosti – vedení lidí dle fakult
Pozn.: Součty procent nemusí dávat 100% vlivem zaokrouhlování; N = 728, Nsfpe = 132, Nsfst = 96, Nsfzs = 77, Nprm=423.
Autoři: Jan Váně, František Kalvas
0. Úroveň: je pasivní, nezajímá se o dění kolem sebe, nemá žádnou snahu něco zlepšit a udělat
1. Úroveň: plní činnosti a úkoly jen na základě zadání a vedení, spoléhá na náměty a rozhodnutí ostatních, komplikace jej snadno odradí
2. Úroveň: k obvyklým a jasným úkolů přistupuje aktivně, ale potřebuje průběžnou motivaci, překoná obvyklé překážky, umí vyhledat pomoc ostatních, komplikace jeho aktivní přístup omezí
3. Úroveň: zajímá se o dění kolem, angažuje se nad rámec povinností, je-li motivován je schopen překonávat překážky a komplikace, reaguje na nabízené možnosti a příležitosti
4. Úroveň: intenzivně se zajímá o dění kolem sebe, je činorodý, je rozhodný a aktivní, když si ostatní neví rady, předvídá překážky a předchází jim, vyhledává možnosti a příležitosti
5. Úroveň: je přirozeně aktivní, ovlivňuje dění kolem sebe, podstoupí osobní riziko, aby dosáhl cíle, předvídá situace, přijímá opatření, vytváří příležitosti, zapojuje ostatní
Studenti ZČU
S26. Příčina rozvoje – vedení lidí dle fakult
Pozn.: Součty procent nemusí dávat 100% vlivem zaokrouhlování; N = 326, N1 = 138, N2 = 108, N3 = 80.
Autoři: Jan Váně, František Kalvas
Studenti ZČU a Průmysl
S27. Vnímaná úroveň dovednosti – efektivní komunikace dle fakult
Pozn.: Součty procent nemusí dávat 100% vlivem zaokrouhlování; N = 736, Nsfpe = 133, Nsfst = 106, Nsfzs = 75, Nprm=422.
Autoři: Jan Váně, František Kalvas
0. Úroveň: špatně formuluje myšlenky ústně i písemně, nenaslouchá druhým, informace předává nahodile, sporadicky a kuse
1. Úroveň: obtížně formuluje myšlenky, zejména písemně, má problémy s nasloucháním, informace předává pouze na vyžádání
2. Úroveň: jasně a srozumitelně formuluje své myšlenky, naslouchá, sdílí informace, reaguje přiměřeně, nekomunikuje vždy přesvědčivě
3. Úroveň: bez problémů formuluje myšlenky a naslouchá, reaguje asertivně na vzniklou situaci, dokáže zaujmout ostatní, respektuje názory ostatních
4. Úroveň: bez problémů formuluje myšlenky a aktivně naslouchá, dokáže komunikaci otevřít, prosazuje se zdravě, vítá a rozvíjí názory ostatních, vyžaduje zpětnou vazbu
5. Úroveň: výborně formuluje myšlenky a aktivně naslouchá, přesvědčivě dokáže prezentovat na velkém fóru, dokáže využívat konstruktivně konflikty, umí pracovat se zpětnou vazbou
Studenti ZČU
S28. Příčina rozvoje – efektivní komunikace dle fakult
Pozn.: Součty procent nemusí dávat 100% vlivem zaokrouhlování; N = 326, N1 = 138, N2 = 108, N3 = 80.
Autoři: Jan Váně, František Kalvas
Studenti ZČU a Průmysl
S29. Vnímaná úroveň dovednosti – samostatnost dle fakult
Pozn.: Součty procent nemusí dávat 100% vlivem zaokrouhlování; N = 742, Nsfpe = 137, Nsfst = 106, Nsfzs = 79, Nprm=420.
Autoři: Jan Váně, František Kalvas
0. Úroveň: je nesamostatný, nejistý v plnění jednoduchých úkolů, neumí se samostatně rozhodovat, je závislý na skupině, necítí potřebu mít informace
1. Úroveň: samostatně plní pouze jednoduché úkoly, potřebuje dohled a kontrolu, je závislý na vedení, podléhá skupině
2. Úroveň: samostatně plní běžné úkoly, u ostatních potřebuje dohled nebo podporu, vyhovují mu instrukce, řády a předpisy, rozhodne se bez ohledu na skupinu, když se může opřít o předpis
3. Úroveň: samostatně plní všechny úkoly, řídí se sám, u náročnějších úkolů potřebuje podporu, samostatně získává informace, je schopen vyjadřovat své názory i za cenu konflikt
4. Úroveň: řídí sám sebe, umí své síly odhadnout a rozložit, rychle a pružně se rozhoduje, dokáže získat veškeré potřebné zdroje, nebojí se odpovědnosti a přijímá určitou míru osobního rizik
5. Úroveň: úroveň 4. + nebojí se osobního rizika a umí ho dobře posoudit
Studenti ZČU
S30. Příčina rozvoje – samostatnost dle fakult
Pozn.: Součty procent nemusí dávat 100% vlivem zaokrouhlování; N = 326, N1 = 138, N2 = 108, N3 = 80.
Autoři: Jan Váně, František Kalvas
Studenti ZČU a Průmysl
S31. Vnímaná úroveň dovednosti – koordinace s ostatními dle fakult
Pozn.: Součty procent nemusí dávat 100% vlivem zaokrouhlování; N = 740, Nsfpe = 135, Nsfst = 105, Nsfzs = 77, Nprm=423.
Autoři: Jan Váně, František Kalvas
0. Úroveň: spolupráce s ním je problematická, neochota a nezájem pracovat na společném cíli
1. Úroveň: málo ho zajímá společný cíl, dělá jen nezbytně nutné, informace poskytuje jen na vyžádání
2. Úroveň: je spíše aktivní než pasivní, je součástí skupiny, přizpůsobuje se požadovanému chování, respektuje skupinové cíle, informace sdílí, avšak sám je aktivně nenabízí
3. Úroveň: aktivně spolupracuje, do činností skupiny se ochotně zapojuje, směřuje ke skupinovému cíli, sdílí a nabízí informace, respektuje druhé a výsledky jejich úsilí
4. Úroveň: významně přispívá k dosahování skupinových cílů, je schopen přebírat zodpovědnost za výsledky skupinové činnosti, aktivně vyhledává, sdílí a nabízí relevantní informace
5. Úroveň: ve skupině zaujímá roli nenuceného leadera, má přirozenou autoritu, je schopen spolupráce v mezinárodních týmech
Studenti ZČU
S32. Příčina rozvoje – koordinace s ostatními dle fakult
Pozn.: Součty procent nemusí dávat 100% vlivem zaokrouhlování; N = 326, N1 = 138, N2 = 108, N3 = 80.
Autoři: Jan Váně, František Kalvas
Studenti ZČU a Průmysl
S33. Vnímaná úroveň dovednosti – počítačová způsobilost dle fakult
Pozn.: Součty procent nemusí dávat 100% vlivem zaokrouhlování; N = 742, Nsfpe = 137, Nsfst = 108, Nsfzs = 76, Nprm=421.
Autoři: Jan Váně, František Kalvas
0. Úroveň: nic
1. Úroveň: Ovládá základní funkce počítače (ovládání jednoduchých programů – pokladna, příjem zboží na sklad, apod.)
2. Úroveň: Ovládá běžné kancelářské programy (zejména pro texty, tabulky, internet), ovládá manipulaci se soubory (vyhledávání, kopírování, přesun apod.).
3. Úroveň: Pokročilejší ovládání počítače (databáze, převody mezi aplikacemi), používá nové aplikace, využívá funkcí jednotlivých aplikací (vzorce, formátování, grafická animace)
4. Úroveň: ovládá předchozí úrovně a dokáže programovat v alespoň jednom programovacím jazyce (Python, R, C++ atp.), realizovat návrhy někoho jiného.
5. Úroveň: ovládá předchozí, běžně samostatně vytváří vlastní aplikace a programy, dokáže analyzovat a navrhovat architekturu informačních systémů, kterou programují druzí.
Studenti ZČU
S34. Příčina rozvoje – počítačová způsobilost dle fakult
Pozn.: Součty procent nemusí dávat 100% vlivem zaokrouhlování; N = 326, N1 = 138, N2 = 108, N3 = 80.
Autoři: Jan Váně, František Kalvas
Studenti ZČU
S35. Souhrnné srovnání všech dovedností dle fakult A
Pozn.: N = 749, Nsfst = 108, Nsfzs = 80, Nprm = 424.
Autoři: Jan Váně, František Kalvas
Studenti ZČU
S36. Souhrnné srovnání všech dovedností dle fakult B
Pozn.: N = 749, Nsfst = 137, Nsfzs = 80, Nprm = 424.
Autoři: Jan Váně, František Kalvas